Franca goes to America

First Footballgame!

Hallo allemaal,

Jullie zullen allemaal wel denken: wauw weer een blog. Maar ja ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste Footballgame meegemaakt en dat kon ik toch niet voor jullie verzwijgen. Ik had dit ook in mijn andere blog kunnen schrijven maar dan werd die blog zo lang dus daarom heb ik er maar een aparte blog voor gemaakt. Ik zal jullie dan nu ook een uitgebreid verslag gaan geven… sorry. Football is erg populair hier in Amerika, zo populair als voetbal voor ons is, is Football en baseball voor hier. Voor de mensen die het niet wisten, American Football of gewoon Football is rugby en voetbal wordt hier Soccer genoemd. Elke highschool heeft een eigen Footballteam die elke vrijdagavond een wedstrijd spelen. Football is een herfst sport dus straks in november/december zijn de Footballgames voorbij…. Vorige week vrijdag had ons team al gespeeld maar dat was een uitwedstrijd dus daar ging bijna niemand kijken en we hadden hem verloren. Maar afgelopen vrijdag was het dan toch echt tijd voor mijn allereerste Footballgame.

De wedstrijd begon om 19.00 uur en duurde ongeveer 2 uur. Ik had gevraagd of ik met een paar meiden van school mee mocht naar de Footballgame en zij waren helemaal enthousiast: natuurlijk mocht ik mee! En zij kwamen mij dan ook ophalen thuis, dus dat was helemaal ideaal. Iedere wedstrijd is er een thema waarin de supporters zich dan moeten kleden. Vaak zijn het de schoolkleuren: rood of zwart. Of zoals vrijdagavond: camouflage kleding. Vraag me niet waarom, maar het is gewoon zo en het was best cool. Ik mocht een of andere sweater van iemand lenen dus dat was wel fijn. Maar we kwamen aan op school en het zag er al redelijk druk uit. We moesten bij de ingang 3 dollar betalen om naar binnen te komen; en toen ging de chaos toch echt gebeuren. Op de tribune hebben de Juniors en Seniors een eigen vak. Dit vak was echter al bezet door de Freshmans (de ‘bruggers’). Dit werd niet in dank afgenomen door alle Juniors en Seniors en de Freshmans werden dan ook vriendelijk verzocht zich naar hun eigen vak te begeven. Maar ja waarom zou je naar Seniors luisteren als je net een goed plekje heb bemand?! Uiteindelijk naar een hoop geschreeuw tegen de Freshmans was er nog niks bereikt en gingen we over op plan B: infiltreren. Wat betekent gewoon de tribune oplopen, beetje duwen en een plekje zien te bemachtigen. Dit plan werkte wel redelijk, maar ondertussen was de game allang begonnen. Maar ik denk dat we op de helft van de wedstrijd wel de meeste Juniors en Seniors in het goede vak hadden, met hier en daar wat Freshmans. Het volgende vage punt van Amerikanen is: ze hebben tribunes met banken, maar waarom zou je op die banken gaan zitten als je ook op de banken kan staan?! Logisch toch! Wat er dus uiteindelijk voor zorgde dat iedereen 2 uur lang op de banken heeft gestaan, met hier en daar wat studenten die eraf vallen door het gejuich en gespring…. tja. En dan was er ook nog tijd om naar de game te kijken. En tja wat kan je daar over zeggen: CHAOS! American Football is een beetje tegen elkaar aanrennen en beuken en zorgen dat diegene op de grond valt, of in ieder geval zo komt het over. En mijn tactiek voor de game was: juichen als iedereen juicht, want de spelregels begrijpen is toch onmogelijk. Of te wel keihard schreeuwen en vervolgens aan het einde aan iemand vragen: wat is er gebeurt? Tja dat is het leven van een exchange student. Ik geloof dat de game uit 4x 15 minuten bestaat ofzo, maar in die 15 minuten wordt de game 80x stilgelegd omdat of iedereen op een hoopje op elkaar ligt en er toch geen mogelijkheid meer is om die bal verder te krijgen of er liggen twee spelers op elkaar in gevecht om de bal en ze slaan elkaar bijna knock-out. Tja Football is niet voor watjes… Maar al deze stopmomenten zorgen er dus voor dat 1 kwartier bijna een half uur langer duurt. Maar dat maakt er de pret op de tribune niet minder op. En uiteindelijk na 2 uur naar vechtende mensen te hebben gekeken hadden we verloren…. Het was een close finish, 5 minuten voor het einde van de wedstrijd (dus eigenlijk een half uur van tevoren) stonden we nog gelijk, maar toen maakte de tegenstander toch nog een punt… Het was helemaal balen omdat de tegenpartij onze rivalen waren, maar ja het is niet anders. Iedereen was alsnog helemaal excited. Mijn hostmom kwam me ophalen en die dacht zelfs dat we gewonnen hadden omdat iedereen zo blij was, maar nee. Het ophalen was ook één chaos, want er waren zoveel mensen, er waren zelfs hele families komen kijken. De politie was gekomen om al het verkeer in goede banen te leiden, en uiteindelijk na aardig wat telefoontjes over en weer had ik mijn hostmom gevonden en konden we op weg naar huis.

De volgende dag stond er een picknick met een paar andere exchange studenten en de hostfamilies van dezelfde partnetorganisatie op het programma. Onze local coördinator had dit geregeld en het was super gezellig. Door het slechte weer was het geen picknick maar gewoon een soort feestje bij één van de exchange studenten thuis geworden. Iedereen had eten meegebracht en we hadden wat spelletjes gespeeld, kortom een gezellige en geslaagde middag.

Zondag (vandaag) was het weer tijd om naar de kerk te gaan en deze keer was het met een thema over Haïti. Er was een priester uit Haïti en een koor en het was eigenlijk best grappig. Hun liedjes zijn allemaal best vrolijk en het is eigenlijk best wel anders dan de kerk in Nederland.

Morgen heb ik lekker een dagje vrij, omdat er één of ander Joods feest is, waardoor mijn High School dus geen les geeft. Ik vind het allemaal helemaal prima! Hier in Amerika hebben de High Schools aardig wat daagjes vrij. Vorige week met Labor Day, morgen en volgende week heb ik woensdag vrij (geen idee waarom). In oktober hebben we met Thanksgiving 3 dagen vrij en zo zijn er nog wel meer dagen. We hebben echter geen herfstvakantie en de kerstvakantie is maar 10 dagen, maar dat kunnen er nog meer worden door teveel sneeuwval. Mijn hostmom vertelde dat het een jaar is geweest dat er in een hele maand maar 1 week les is gegeven… Kom maar op sneeuw!

Op dit moment is het hier half 10 en iedereen slaapt al, aangezien de kinderen waarschijnlijk morgen weer rond 6/7 uur wakker zijn…. Maar ik kan lekker uitslapen!

Bye Bye

Reacties

Reacties

Els heus

Franca, weer een super leuk verhaal. Vooral voor ons tijdverdrijf hier op de camping. Het is zoals je al zag op FB slecht weer. ( Nou ja af en toe de zon)
Leuk om te vertellen dat wij gisteren met de familie Heus een voetbalwedstrijd FC Utrecht-Vitesse hebben gezien. Iets minder geduw en getrek. Zowaar ze hebben gewonnen. Leuk om te lezen dat jullie staan als supporter; wij ook op de Bunnikside???? Een leuke vrije dag vandaag.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active