Franca goes to America

First blog of 2016!

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik wat heb geschreven, sorry…. Maar we zijn nu toch echt in 2016 beland, het jaar dat begint in the USA en eindigt in Nederland. Sinds mijn laatste blog is er toch weer aardig wat gebeurd dus wees voorbereid. Mijn laatste blog was net een paar dagen voor m’n eerste Amerikaanse Kerst. Voor de mensen die het nog niet wisten, Kerst is een heel groot ding in Amerika. Van honderd cadeautjes onder de kerstboom, tot aan de kerstman ontmoeten in de shoppingmall. En ook ik moest er aan geloven: de kerststress… Vlak voor Kerst toch nog maar een paar keer naar de shoppingmall en online opzoek naar kerstcadeautjes, maar het was allemaal gelukt. En toen was de dag dat het toch echt Kerst was. Dus het was vroeg op, 6.00 uur, want je denkt toch niet dat de kinderen kunnen wachten tot 9.00 uur om alle cadeautjes open te maken?! Maar geloof me, nu ik hier iets langer dan 5 maanden zit begin je eraan te wennen dat de kinderen je gewoon om 6 uur wakker maken, of als je geluk hebt 7 uur…. Maar de cadeautjes! We hadden enorm veel cadeautjes onder de kerstboom, maar ja wat wil je ook met 7 mensen in één huis. Binnen no time waren alle cadeautjes weg en toen was het tijd om met de cadeautjes te spelen. In de loop van de ochtend kwam er ook nog familie langs waar we een uitgebreide lunch mee hadden, maar over het algemeen was het vooral een dag om met je cadeautjes te spelen. Hier in Amerika kennen ze geen 2e kerstdag, dus de dag na kerst was gewoon een normale dag. En toen was het uitkijken naar Oud&Nieuw. Of nou ja, hier stelt dat niet zoveel voor. De meeste Amerikanen liggen al voor 12 uur op bed en het boeit ze allemaal niet zoveel. Hier in huis was ik de enige die opbleef tot 12 uur om de ball drop op Times Square te kijken. En toen was de winter break alweer bijna afgelopen en was het tijd om op school te focussen op de midterms. Dit zijn een soort ‘examens’ over het eerste half jaar. We hadden eerst nog 2 weken school en daarna zouden de midterms zijn. Dus deze weken waren niet zo heel boeiend, maar gewone schooldagen. Het weekend voor de midterms ging ik nog met de familie een dagje skiën in Pennsylvania. Het was iets van anderhalf uur rijden, dus dat was prima te doen. ’s Ochtends hadden we allemaal les en ’s middags konden we ‘vrij’ skiën met de hele familie. Na een paar valpartijen bij de kinderen, vooral met die rot stoeltjeslift, was het uiteindelijk toch gelukt om heelhuids, en zonder valpartijen van de berg af te komen. Toch moeten we denk ik nog een beetje oefenen met de bochtjes maken tijdens het skiën…. Iedereen maakte perfecte S-bochtjes om van de berg af te komen en toen kwamen wij eraan…. Maar ja het is toch veel makkelijker om recht naar beneden te gaan (in de ‘pizzapunt’) in plaats van moeilijk te doen met die bochtjes…. Uiteindelijk hebben we het toch allemaal gered zonder enige botbreuken of kleerscheuren. En toen was het de dagen erna toch echt tijd om te gaan leren voor de midterms. De midterms begonnen afgelopen dinsdag. Op dinsdag had ik Algebra, woensdag sociology and dance, donderdag English and environmental science en vrijdag photography en Spanish. De midterms duren anderhalf uur en aangezien we op dinsdag maar één midterm hadden, hadden we daarna nog gewoon les. De andere dagen hadden we halve schooldagen. Dus het begon we gewoon om 7.25 maar we waren klaar om 11.10 uur. Woensdagavond was het wat sneeuw gevallen, dus was er besloten dat we een 2 hour delay zouden hebben op donderdag. Dus we konden 2 uur later beginnen en hadden dan gewoon de midterms tot 2.10, want er zat ook nog een lunchpauze tussen. Deze dag was er ook besloten om school te cancelen voor vrijdag, aangezien er een huge snowstorm aan zou komen. En dat is dus vandaag. Het is nu bijna half 3 ’s middags en het is net begonnen met sneeuwen en zoals het er nu uitziet gaat het niet meer stoppen met sneeuwen voor de komende 24 uur. Ze verwachten dan ook dat er meer dan een halve meter sneeuw komt, dus we gaan het zien. Daarnaast komen er waarschijnlijk ook nog zware windstoten dus het is pretty much impossible om naar buiten te gaan. Het enige waar we op hopen is dat de stroom niet gaat uitvallen, want daar hebben ze hier nog wel een handje van. Als de stroom uitvalt dan hebben we echt een probleem hier, maar ja, we gaan het zien. Dus als jullie over een tijdje niks meer van me horen, zijn we waarschijnlijk ingesneeuwd. Just to let you know. Zo nu zijn jullie weer redelijk up-to-date en kan ik eindelijk beginnen aan m’n sneeuwpop.

Groetjes,

Franca

Karin

Nou meid hou je taai in de sneeuw. Wij hopen dat je er ook van kan genieten. En dat de stroom het blijft doen natuurlijk.
Lieve groetjes

Els Heus

Franca, fijn om weer iets te lezen. We vinden het knap hoe jij je gesetteld hebt. Je bent nu alweer een 1/2 jaar weg.
We hebben het net op journaal gezien hoe de winter zich aandient. Inderdaad er komt veel sneeuw??????. Kun je niet een beetje deze kant opsturen vraagt Hans. Wij hebben in het midden van het land nog niets gehad ???? HG Els Hans

René & Mama

Oehhhhhh, spannend om zo'n sneeuwstorm mee te maken. We willen wel een foto van die megasneeuwpop zien hoor!

Annet

Hoi franca leuk verhaal hoor! Wel een prachtig gezicht al die sneeuw zeker? nog veel plezier hoor.

Caroline

Ha Franca!
Ik las gisteren over de sneeuw in Amerika en moest meteen aan jou denken En toen verscheen je blog...en inderdaad dus...veel sneeuw!!! Is je sneeuwpop al af? Wel cool om mee te maken, zo'n halve meter sneeuw! Hopen dat de elektriciteit het blijft doen dan houd je het ook nog een beetje warm daar. ???? Have fun! Xx

O en O

Hoi Franca,leuk je verhaal te lezen ,we kijken er steeds weer naar uit.Wat een sneeuw daar bij jullie,vind je het leuk?we horen het wel een keer ,geniet er van.Liefs van O en O.