Franca goes to America

DC and Halloween

Hoi hoi,

De afgelopen week was echt crazy! Eerst was het homecoming spirit week zoals ik in mijn eerdere blog uitgebreid heb beschreven. Vervolgens zijn we de dag naar de homecomingdance naar DC gegaan en toen was het 31 oktober (vandaag) toch echt tijd voor mijn volgende typisch Amerikaanse ervaring: HALLOWEEN!

Maar eerst zal ik jullie blij maken met mijn avonturen in DC. Wat is Washington DC een geweldige stad zeg. Mijn hostfamily had besloten om die dag om 5.30 uur de wekker te zetten, om vervolgens om 6.15 uur in de auto te zitten. Mijn hostmom’s ouders waren er trouwens ook die week, dus het was een gezellige grote groep. Maar om 6,15 uur zat iedereen dus in de auto op weg naar de subway, want het is niet zo tof om met de auto naar DC te gaan, dus de subway is veel handiger. De reden voor ons vroege vertrek was dat we naar de kerkdienst in de basiliek in DC gingen en die dienst begon om 7.30 uur. Uiteindelijk na een aardig stuk gerend/snelgewandeld te hebben, hadden we dan toch de dienst gehaald, woehoe! Na de dienst hebben we nog even rondgelopen in de basiliek; en wat is hij groot zeg, en hij ziet er echt heel gaaf uit. Oh en trouwens niet te vergeten: natuurlijk hangt hier ook weer de Amerikaanse vlag…. Want je zou toch maar vergeten dat we in Amerika zijn hè, dat kan echt niet…. Na de basiliek zijn we weer in de subway gestapt opweg naar het centrum van DC voor de monumentenroute. En geloof me er zijn aardig wat monumenten. Denk dat we er uiteindelijk 3 à 4 uur over hebben gedaan. We begonnen natuurlijk bij ‘The White House’ en geloof me dat ding is echt zo veel kleiner dan dat je op foto’s op internet ziet. Het is natuurlijk nog steeds niet te vergelijken met een rijtjeshuis in Nederland maar toch, ik had het groter verwacht. Na ‘The White House’ liepen we verder naar het Washington monument. Dit monument is een obelisk en is vernoemd naar de eerste president, George Washington. Het is mogelijk om op dit monument naar boven te gaan, maar de tickets waren om 7.30 uur al uitverkocht, dus dat ging hem niet echt worden. Maar alsnog was het vanaf de grond een waanzinnig uitzicht op het Lincoln monument en het Capitol. Na als goed toerist zijnde aardig wat foto’s te hebben genomen zijn we verder gelopen naar het Lincoln monument. Dit monument is zeker één van mijn favoriete monumenten. Lincoln was trouwens de 16e president van Amerika en hij heeft voor de afschaffing van de slavernij gezorgd. Dit monument zag er echt heel gaaf uit en ook vanaf hier heb je een waanzinnig uitzicht. Dit was ook de plek waar we Peter kwijtraakte, maar uiteindelijk hadden we hem ook weer gevonden. Kinderen en drukke plekken gaan gewoon niet zo goed samen. Nadat we alle kinderen weer hadden vervolgden we onze weg richting het Roosevelt monument. Dit monument was een soort parkje met verschillende beelden en muren met quotes. Na dit monument gingen we naar het Jefferson monument en dit monument is ook zeker mijn favoriet. Het monument zelf zag er al gaaf uit, maar zeker tijdens de herfst heb je dan ook nog al die bomen er om heen met verschillende kleuren, het zag er zo gaaf uit. Ik zal by the way proberen om wat foto’s van DC op m’n blog te zetten, zodat jullie het zelf ook een soort van kunnen ervaren. Na de monumenten tour zijn we nog naar twee musea geweest. Naar het ‘Smithsonian National Museum of Natural History’. Dit was een museum waar je vooral veel over de geschiedenis van Amerika kon lezen, maar de kinderen waren het al vrij snel zat, dus dit was niet zo’n heel groot succes. Na dit museum zijn we nog naar de ‘National Gallery of Art’ geweest, wat te vergelijken is met het Rijksmuseum. En geloof het of niet, maar de ‘Dutchies’ zijn bekend in Amerika hoor. Zo hebben wij serieus gewoon, laten we zeggen rond de 10 zalen vol met allemaal schilderijen van Nederlandse schilders, onder andere van Vermeer en Rembrandt. Hoe cool is dat?! Dit was dus zeker weten mijn hoogtepunt van DC. Trots om Nederlander te zijn! Na deze lange dag in DC gingen we uiteten in ‘Chuck E Cheese’s’. Dit is vooral een restaurant voor kinderen. Het eten is niet zo bijzonder: pizza of een salade. Maar daarnaast is er een hele speelhal met allemaal spelletjesautomaten en waarmee je dus uiteindelijk ook nog prijzen mee kan verdienen. Hoe tof is dat?! Ik weet niet of mensen het kennen, maar ze hadden dus ook een Doodlejump automaat. En geloof me dat was me grootste vriend voor die avond, maar ik ben niet verslaafd hoor…. Hierna was iedereen kapot en gingen we lekker ons bedje in, aangezien we de volgende dag weer gewoon school hadden.

En vervolgens was het het volgende weekend dan zover: Halloween! Nou zullen sommigen van jullie denken, wat is Halloween nou? Nou wat een goeie vraag! Eigenlijk staat Halloween in het teken van ‘All Saints day’ of ‘Allerheiligen’ op 1 november, waar alle overledenen worden herdacht. Maar de oorsprong van Halloween is tijdens de periode van de Kelten. Voor hun begon op 1 november het nieuwe jaar, dus 31 oktober (Halloween) was oudjaarsdag en dus tijd voor een feestje. Daarnaast geloofden de Kelten ook dat op 1 november de geesten van alle overledenen terug op aarde kwamen en probeerde om een levend lichaam over te nemen. Kortom, nog een reden voor een feestje! Maar tegenwoordig is er nog maar één ding belangrijk met Halloween: Trick or Treating, ofwel een feestdag om snoep te krijgen! Zodra het donker werd ging ik dan ook met een paar vriendinnen de straat op en bij elk huis aanbellen, keihard Trick or Treat schreeuwen en vervolgens je tas openhouden om al het snoep in ontvangst te nemen. We gingen naar de buurt van een vriendin en het was zo Amerikaans. Heel veel mensen hadden hun huis versierd met allemaal halloween spullen en heel veel mensen zaten buiten met een kampvuurtje om alle kinderen hun snoep te geven. En ja op deze dag behoren wij tot de leeftijdscategorie van kinderen! Ook ben ik er achter gekomen dat het zijn van een uitwisselingstudent zo zijn voordelen heeft: extra snoep. Bij veel huizen werd dan ook telkens het zelfde verhaal verteld: ’This is Franca and this is her first Halloween. She is from Holland!’ En dan was de reactie 9 van de 10 keer, Oh how nice, welcome to America en vervolgens werd er nog een extra hand met snoep in mijn tas gegooid. I love being an exchange student! Na aardig wat huizen af te zijn gegaan en heel wat mensen armer gemaakt van hun snoep, vonden we het wel weer genoeg geweest en ging we naar huis. Weer een ervaring rijker!

Vandaag heb ik ook eindelijk een winterjas gekocht, want het weer wordt hier wel wat kouder. Al verschilt het heel erg per dag. De ene dag is het de hele dag 5 graden en dan is het de volgende dag weer 22 graden… Ach ja, wat doe je eraan. Op school gaat alles ook nog helemaal goed; afgelopen week hebben we het eerste kwartjaar afgesloten, dus binnenkort zal ik mijn eerste Amerikaanse rapport in ontvangst nemen. Het Amerikaanse leven hier voelt nu gewoon als normaal aan en ja school is school… maar ondanks dat is het wel super leuk met iedereen op school en zeker ook met mijn hostfamily. Tot nu toe heb ik ook nog geen heimwee gehad (even afkloppen), dus dat gaan we gewoon zo houden! Eerst dit jaar volmaken (met nog zoveel Amerikaanse ervaringen op de planning) en dan kan ik jullie weer gaan vervelen in Nederland J Maar tot die tijd moeten jullie het maar met mijn blogs doen.

Lots of kisses,

Franca

Reacties

Reacties

annet

Weer een mooi verhaal Franca! Top hoor.

caroline

Leuk verhaal weer Franca! Ik had gisteren ook wat Haloweenvierders voor de deur staan maar het vieren in Amerika moet wel heel speciaal zijn! Goed te horen dat je geen last hebt van heimwee en een toffe tijd hebt daar!! Houden zo! Groetjes Caroline

Karin Kerkhove

Hoi Franca,
Wat heerlijk om elke keer je verhalen te lezen en je foto's te kijken. Goed te horen dat je het naar je zin hebt. Geniet er maar van. Liefs

Mama

Dat is leuk wakker worden! Gelijk zo'n leuk verhaal lezen van jou. Fijn hoor dat het allemaal goed gaat en dat je een winterjas hebt ;-)!! Haha. Dikke xxx

Aly

Hallo , hier even een ber van mij
leuk om jouw verhalen te lezen . Haha je zal wel korte beentjes gehad hebben in Washington, , want weet uit eigen ervaring dat het allemaal groot is in Amerika, en een blok is niet een straat zoals hier in nederland , je loopt je daar werkelijk een slag in de rondte!!!
Ja en ook leuk om te lezen over die vlag , haha moest echt lachen toen ik dat las , in elke tuin staat wel een vlag en als ze geen tuin hebben dan hangt ie boven de deur
Ja en wat een tijd , s'morgens om half acht in de kerk zitten , pffft
vielen je oogjes niet dicht tijdens de dienst , hihi
Fijn ook om te lezen dat het goed met je gaat , liefs van mij en een hele dikke knuffel
Aly

O en O

Hoi Franca,wat fijn om je vehaal te lezen.En wat heb je weer een hoop leuke dingen meegemaakt,ik zou bijna jaloers worden,maar dat is natuurlijk onzin,we gunnen je het van harte ,geniet er maar lekker van.En wat een mooie foto,s weer.Veel liefs van O en O.

Yvonne

Hoi Franca, leuk verhaal, leuke foto's. Het was zeker niet druk in Washington, geen mensen bij de dranghekken bij het Witte Huis. En al die Nederlandse schilderijen....nu denken die Amerikanen zeker ook dat alle Nederlanders mooi kunnen schilderen......

Paola de Borst

Super leuk de verhalen die je schrijft. Geniet er lekker van.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active