Franca goes to America

Nog 17 dagen.....

Hallo allemaal,

Het is bijna zover, nog 17 dagen en dan begint het grote avontuur. In mijn laatste blog vertelde ik dat mijn vertrekdatum bekend is. Ondertussen is de eerste NY groep al vertrokken dus het komt nu allemaal wel erg dichtbij.

Sinds mijn laatste blog zijn er nog aardig wat dingen gebeurd. Zo heb ik mijn examens gehaald en is de voorbereidingsbijeenkomst voorbij. De voorbereidingsbijeenkomst was op zaterdag 6 juni en het begon om 13.00 uur. Toen je daar aankwam moest ik mij buiten aanmelden en vervolgens moest elke student met zijn/haar ouders op de foto met de Amerikaanse vlag. Hierna werden de studenten gescheiden van de ouders aangezien de groep anders veel te groot zou zijn. De studenten en de ouders hadden een verschillend programma. De studenten begonnen met een soort ‘talkshow’ tussen een medewerker van Travel Active en een medewerker van de Amerikaanse partnerorganisatie. Hier werd onder andere verteld wat je allemaal kon verwachten tijdens het jaar, ook werden de regels weer benadrukt. Na de talkshow kregen we een presentatie over de praktische zaken. Deze presentatie werd gegeven door een andere medewerker van Travel Active. Hierna kreeg iedere student een soort ‘goodiebag’ en het ‘I love High School’ shirt waar we een groepsfoto mee gingen maken. Dit shirt moeten we tijdens het vertrek naar Amerika ook aan zodat iedereen herkenbaar is. Na de groepsfoto kregen we de gelegenheid om vragen te stellen aan oud-studenten die daar aanwezig waren. Toen het programma van de ouders ook afgelopen was ging iedereen weer naar huis.

Na de voorbereidingsbijeenkomst kreeg elke student informatie voor het visumaanvraag voor Amerika. Om het visum aan te kunnen vragen moesten er aardig wat documenten ingevuld worden via het internet. Vervolgens kon je een datum kiezen wanneer je naar Amsterdam kon komen om het visum aan te vragen bij het Consulaat. 6 juli was de dag dat ik naar Amsterdam kon om mijn visum aan te vragen. Ik ging samen met een vriendin aangezien zij ook voor een jaar High School naar Amerika vertrekt, dus zij moest ook een visum hebben. Bij het consulaat aangekomen stond er een beveiliger buiten met een lijst van alle personen die een afspraak hadden die dag. Hier kon ik mij dus aanmelden en vervolgens werd er gevraagd of ik nog elektronica in mijn tas had, zoals je mobiel. Als dat zo was moest je namelijk in een speciale rij staan waar je nog een uur kon wachten voordat je eindelijk naar binnen mocht. Gelukkig had Demi (de vriendin die ook gaat) ’s middags pas haar afspraak staan, dus kon ik mijn mobiel bij haar achterlaten en mocht ik dus wel meteen naar binnen. Eerst kwam die bewaker nog met een metaaldetector aan om te controleren of ik geen wapens bij mij had. Vervolgens mocht ik dus naar binnen waar ik weer door zo’n poortje heen moest die ze ook op het vliegveld hebben. Hier moest ik ook mijn tas afgeven. Toen dat allemaal geregeld was mocht ik doorlopen, waar ik moest wachten totdat mijn nummer werd omgeroepen. Toen dat zover was moest ik naar een loket lopen waar ik allemaal verschillende formulieren moest inleveren en mijn paspoort. Daarna moest ik nog even wachten totdat mijn nummer weer zou worden omgeroepen om nog een klein ‘interview’ te houden. Dat interview stelde niet zo heel veel voor. Er werd gevraagd waar ik heen ga en of ik naar een High School ga. Vervolgens werd mij verteld dat het visum was goedgekeurd en dat ik het later die week samen met mijn paspoort thuis gestuurd zou krijgen. Ook werd mij nog benadrukt dat ik echt een keer naar een American football wedstrijd moest gaan, dus dat gaan we dan maar een keertje doen. Het Consulaat wordt trouwens gezien als Amerikaans grondgebied, dus werken er ook allemaal Amerikanen.

Naast het visum moest ik ook nog een tbc test doen, wat ik bij de GGD kon laten doen. Een tbc test houdt in dat je eerst een soort vloeistof vlak onder de huid ingespoten krijgt, vervolgens moet je 2 à 3 dagen later het plekje laten aflezen. Natuurlijk moet dit bij mij ook weer anders gaan dan bij de rest, want er was een kleine reactie opgetreden, wat dus niet hoort. Ik moest dus longfoto’s laten maken, die gelukkig goed bleken te zijn. Vervolgens moest ik ook nog bloed laten prikken om het helemaal te kunnen uitsluiten dat ik geen tbc heb. Bloedprikken kon ik laten doen in het ziekenhuis en dan zou ik de uitslag twee weken later krijgen. Dit duurde natuurlijk ook weer langer dan normaal, maar uiteindelijk is alles goed gekomen en blijkt dat ik geen tbc heb. Een paar weken geleden kreeg ik nog een mailtje van Travel Active dat de regels in Amerika zijn aangescherpt en de tbc test niet meer geldig is, waardoor iedereen alsnog bloed moet laten prikken. Dit was voor mij dus geluk bij een ongeluk. Ook stond er in het mailtje dat er een uitbraak van kinkhoest is in Amerika en alle studenten dus een extra vaccinatie tegen de kinkhoest moeten hebben. Deze vaccinatie heb ik een paar weken geleden gehaald.

Sorry voor dit lange verhaal, maar nu zijn jullie weer helemaal up-to-date. Woensdag ga ik Demi nog uitzwaaien op Schiphol en dan 2 weken later sta ik daar zelf.

Als jullie een mailtje willen ontvangen als er weer iets nieuws op mijn blog staat kunnen jullie je mailadres rechts in het blokje achterlaten.

Groetjes,

Franca

Reacties

Reacties

Bertina

Lieve Franca
Het was de bedoeling nog langs te komen voor je wegging
Maar nu is het al bijna zover
Misschien dat het nog lukt maar anders wensen we je een goede reis
En heel veel succes
We denken aan je
En hopen regelmatig wat van je te lezen
XXX van ons

Annelies Schallig

Wat leuk je blog te lezen Franca! Heel veel succes en plezier daar!
Groetjes, ook van Aron en Edwin

Els en Hans

Een mooi verslag. Zo zijn we weer op de hoogte van 't wel en wee van jouw reis to America.
Het komt nu snel dichterbij. We zijn heel benieuwd maar jij des te meer!

aly

He lieverd , het is alweer even geleden dat we een ber ontvangen heben, hoe gaat het daar in dat verre america? Sneeuw pret of schaats pret ? Hie vriest hier een paar dagen en heel nederland is alweer in de ban van de elfsteden tochtt , haaaahaahaa maar morgen gaat het dooien dus elfsteden tocht moet nog effe wachten
dus ben reuze benieuwd hoe het bijn jou is
dikke knuffel Aly leuk dat je mijn kerst kaartje ontvangen hebt

Aly

Hallo Franca
Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag
Heel veel liefs en een hele dikke knuffel van mij en nog heel even en dan kan ik die knuffel in het echt doen
Fijne dag en tot gauw
Aly

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active